Sosyal medya yönetimi, bir markanın ya da şahsın sosyal medya hesaplarının doğru stratejiler kullanılarak popüler hale gelmesinin amaçlandığı bir süreçtir. Sosyal medya yönetimi genellikle bu alanda eğitim almış ve tecrübe sahibi olmuş kişiler tarafından yürütülür. Ancak bireyin fikirleri çok parlaksa ve bu alanda yaratıcılığı varsa herhangi bir tecrübesi bulunmasa da sosyal medya yöneticisi olması mümkündür. Sosyal medya yönetiminin doğru bir şekilde ilerlemesi için bir şirket ya da şahsın sosyal medya hesapları ve hatta web sitesi gibi alanların nasıl düzenlenmesi gerektiğini bilmek gerekir.
Sosyal Medya Yönetimi Nasıl Yapılır?
Sosyal medya yönetimi yapmak için şu önerilerin dikkate alınması gerekir:
Sosyal Medya Hesaplarını Yöneteceğiniz Marka ya da Şahsı İyi Tanıyın
Sosyal medya yönetimi yapmak demek söz konusu olan marka ya da şahsı temsil etmek anlamına gelir. Bu yüzden sosyal medya yöneticiliğini yapacağınız marka ya da şahıs hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmanız gerekir. Söz konusu olan marka ya da şahsın, temsil ettikleri ve yansıtmak istediği profil gibi konularda kapsamlı bilgi sahibi olmanız sosyal medya yöneticiliğini etkili ve müşterinizi memnun edecek bir şekilde yapmanıza yardımcı olacaktır. Buna ek olarak kendi sosyal medya yöneticiliğinizi yapacaksanız nasıl bir hesap oluşturmak istediğiniz ve nasıl bir profil çizmek istediğiniz gibi önemli konuları düşünmeniz gerekir.
Hedef Kitlenizi İyi Tanıyın
Sosyal medya yönetimi söz konusu olduğu zaman hedef kitleyi iyi tanımak çok önemlidir. Her sosyal medya hesabının ya da web sitesinin ortak zevklere ve beklentilere sahip olan bir kitlesi bulunur. Bu kitlenin isteklerini ve ihtiyaçlarını anlamanız sosyal medya yönetimi yaparken doğru paylaşımlarda bulunmanıza yardımcı olacaktır. Örnek olarak kadınlara yönelik ürünler satan bir markanın sosyal medya yöneticiliğini yapacaksanız kadınların bu ürünlerden beklentileri gibi etkenlere dikkat etmeniz ve kadınların isteklerini iyi anlamanız gerekir. Hedef kitlenize uygun olmayan sosyal medya paylaşımları normal şartlarda kaliteli ve ilgi çekici paylaşımlar olsa da hem marka yöneticilerini hem kitleyi memnun etmeyerek sosyal medya yönetimi alanında problem yaşamanıza sebep olur.
Düzenli Olarak Paylaşım Yapmaya Özen Gösterin
Sosyal medya yönetimi ve web sitesini yönetimi gibi işler söz konusu olduğu zaman düzenli çalışmak oldukça önemlidir. Düzenli paylaşım yapmak, kitlenizin sürekli olarak sizi takip etmenize yardımcı olur. Örnek olarak bir hafta boyunca çok fazla paylaşım yaptıktan sonra günler boyunca herhangi bir paylaşım yapmamanız keşfet sayfasına düşmeniz konusunda ve kitlenizin artık sosyal medya hesabının kullanılmadığını zannedip takipten çıkması gibi problemler yaşamanıza sebep olabilir. Bu yüzden sosyal medya yöneticiliğinde istikrarlı bir şekilde çalışmanın çok önemli olduğunu bilmek gerekiyor.
Görselliğe Önem Verin
Sosyal medya yönetimi alanında yazılı paylaşımlar elbette ki çok önemlidir. Ancak sosyal medya kullanan bireylerin büyük bir çoğunluğu görselliğe önem verir. Örnek olarak kapak görseli iyi seçilmemiş bir içerik ne kadar kaliteli olsa da fazla okuyucuya ulaşamayabilir. Bu yüzden görsel seçimleri konusunda hassas davranmanız gerekir. Buna ek olarak bir grafik tasarımcı ya da fotoğrafçı ile birlikte çalışacaksanız bu kişilerle olan iletişiminizi güçlendirerek sosyal medya paylaşımlarınıza uygun görsellerin oluşturulmasını sağlayabilirsiniz. Çalışanlar arasındaki iş birliği, sosyal medya hesaplarının doğru bir şekilde yönetilmesine yardımcı olur.
Çok Fazla Paylaşım Yapmaya Çalışırken Kaliteyi Düşürmeyin
Sosyal medya yönetimi konusunda düşülen önemli hatalardan biri, çok fazla paylaşım yapmaya çalışırken kaliteyi düşürmektir. Örnek olarak günde 5 adet özensiz paylaşım yapacağınıza 1 – 2 adet kaliteli içerik paylaşımı yapmanız daha doğru olacaktır. Unutmayın ki her hedef kitle, paylaşım sayısından çok paylaşımların içeriğine ve kalitesine özen gösterir. Bu yüzden ölçülü davranmanız ve kalitenin düşeceğini anladığınız noktada paylaşımları sınırlandırmanız gerekir. Aksi taktirde söz konusu olan sosyal medya hesabının popülerliğinin kaybolması gibi durumlar söz konusu olabilir.
Reklam Yönetimi Konusunda Dikkatli Olun
Bazı markalar sosyal medya yönetimi ve reklam yönetimini iki farklı iş şeklinde ayırırken bazı markalar ise sosyal medya yöneticilerinin aynı zamanda reklam yönetimi konusunda da hizmet vermesini bekler. Beklenen bu hizmet kapsamında reklam bütçelerini ayarlamak ya da reklam içeriklerini hazırlamak gibi işleri üstlenmeniz gerekebilir. Reklam, bir markanın bilinirliğini arttırmak için oldukça önemlidir. Bu yüzden reklam anlaşması yapacağınız diğer marka ve mecraları iyi seçmeniz, reklam için yeterli bütçeyi ayırmanız ve dikkat çekici reklam kampanyaları oluşturmanız gerekir.
İşlere Kitlenizi de Dahil Etmeye Çalışın
Herhangi bir marka ya da şahsın sosyal medya hesaplarını takip eden bireyler, paylaşımlara kendilerinin de dahil edilmesini çok hoş bir fikir olarak görebilirler. Örnek olarak sosyal medya hesaplarında anketler oluşturarak sonraki paylaşımların hedef kitleniz tarafından şekillenmesini sağlayabilirsiniz. Bu durum hem takipçilerin yönettiğiniz sosyal medya hesaplarına olan bağlılığını arttırır hem yeni takipçiler kazanmanıza yardımcı olabilir.
Sosyal Medya Yönetimi Freelance Olarak Yapılır Mı?
Sosyal medya yönetimi alanında Freelance olarak çalışabilirsiniz. Sosyal medya yöneticisi denildiği zaman akıllara yalnızca ajanslarla sürekli olarak çalışan uzmanlar gelse de durum aslında böyle değildir. Sosyal medya yöneticiliğini Freelance bir şekilde de yapabilirsiniz. Bunun için kendi müşterilerinizi kendiniz bulabilir ya da Freelance iş bulma platformlarını kullanabilirsiniz. Freelance olarak sosyal medya yönetimi yapmak, sosyal medya hesaplarını yöneteceğiniz marka ya da bireyleri sizin seçmenizi sağlar. Bu sayede başarılı ve yaratıcı olabileceğiniz konularla ilgili çalışma imkânı bulursunuz. Buna ek olarak Freelance çalışma sisteminde herhangi bir ajans ile anlaşmanız olmadığı için marka tarafından sosyal medya yönetimi için yapılacak ödemenin tamamı sizin olabilir. Bu durum da Freelance sosyal medya yöneticisi olarak daha fazla gelir elde etmenize yardımcı olur.
Sosyal Medya Yöneticiliği Ücretleri Ne Kadar?
Sosyal medya yöneticiliği ücretleri, verilen hizmete ve markanın taleplerine göre değişkenlik gösterebilir. Örnek olarak sosyal medya yöneticiliği alanında uzmanlaşmış olan bazı ajanslar aylık sosyal medya yönetim ücreti olarak 70.000 ila 250.000 TL gibi ücretler talep etmektedir. Freelance çalışan ve bu alanda henüz fazla deneyimi bulunmayan sosyal medya yöneticileri ise haftalık ya da aylık sosyal medya yönetimi için 5.000 ila 15.000 TL gibi fiyatlar talep etmektedir. Sosyal medya yöneticiliği yaparken düşük ücretler ile hizmet vermeniz ilk etapta belirli bir müşteri kitlesi kazanmanıza yardımcı olabilir.
Nasıl Sosyal Medya Yöneticisi Olunur?
Sosyal medya yönetici olmak için yapılabilecek birçok şey bulunur. Öncelikle bu alanda hızlı bir şekilde iş bulmanıza ve güzel çalışmalar yapma olanağı yakalamanıza yardımcı olacak ilk şeyin ilgili üniversite bölümlerinden mezun olmak olduğunu bilmelisiniz. Sosyal medya yöneticisi olmanıza yardımcı olacak üniversite bölümleri Yeni Medya bölümü gibi bölümlerdir. Buna ek olarak sosyal medya yöneticisi olmak için illa ilgili bölümlerden mezun olma şartı yoktur. İş bulma sitelerinde yayınlanan birçok iş ilanına başvurabilir, ajanslarla ortaklaşa çalışabilir ya da Freelance çalışma siteleri üzerinden sunduğunuz sosyal medya yöneticiliği hizmetini tanıtarak müşteri bulabilirsiniz.