Yapay zekânın yaygın hale gelmesi ile birlikte birçok kişi yapay zekâ dil modellerini arama motoru gibi kullanmaya başlamıştır. Birçok kişi şu dönemde bile ChatGPT gibi popüler dil modellerini günde en azından bir kere kullanmaktadır. Bu tür durumlar akıllara yapay zekâ dil modellerinin
Google gibi arama motorlarının yerini alacağı düşüncesini getirmektedir. Yakın bir gelecekte yapay zekânın arama motorlarının yerini alması ve insanların arama motorlarını kullanmayı tamamen bırakmaları pek muhtemel görünmüyor. Ancak zaman içerisinde arama motoru kullanma alışkanlığı yerini yapay zekâ dil modellerinin kullanımına bırakabilir.
Yapay Zekâ Dil Modellerini Arama Motoru Olarak Kullanmak Mantıklı Mı?
Yapay zekâ dil modellerini arama motoru olarak kullanmak şu anda çok mantıklı gibi görünmüyor. Özellikle de ekstrem ve hassas durumlar için yapacağınız internet aramalarında yapay zekâ dil modellerini arama motoru gibi kullanmak, çeşitli olumsuzluklara sebep olabilir. Yapay zekâ dil modellerini arama motoru olarak kullanmanın mantıksız bir hareket olmasının temel sebepleri başlıca şunlardır:
Yapay Zekâ Halüsinasyonları
Yapay zekâ dil modellerinin geneline çeşitli durum ve dönemlerde halüsinasyon söz konusu olabiliyor. Yapay zekâ halisülasyonu, söz konusu olan dil modelinin tamamen uydurma ve yanlış bir bilgi vermesine sebep olabilir. Bu durum yapay zekâ dil modellerini arama motoru gibi kullanan ve özellikle de yapay zekâ bilgilerini teyit etmeyen bireylerin yanlış bilgilere boğulmalarına sebep olabilir.
Bilgilerin Güncel Olmaması
Google gibi büyük arama motorlarında arama yapmanın en büyük avantajlarından bir tanesi, bilgilerin güncel olmasıdır. Ancak yapay zekâ dil modelleri için durum bu şekilde dğildir. Örnek olarak 2023 yılında eğitilmiş olan bir yapay zekânın eğitmenler tarafından güncellenmediği sürece bu tarihten sonraki olay ve durumlara ilişkin bilgi vermesi mümkün değildir.
Objektif Bilgilerin Sunulamaması
Yapay zekâ dil modelleri genellikle bir bölgede bulunan geliştiriciler tarafından geliştirilir. Bu yüzden kulağa ilginç gelse de yapay zekâ kültürel veriler ve dil özellikleri gibi birçok etkiyle geliştirildiği ülkenin kültürüne yatkın olabilir. 2022 yılında Massachusetts Teknoloji Enstitüsü tarafından yapılan araştırmalara göre piyasada bulunan yapay zekâ dil modellerinin cinsiyetçi ve ırkçı temellere dayanabilen bilgiler verme olasılığı %40 oranındadır. Bu oran, oldukça büyük ve yapay zekâyı arama motoru gibi kullanmanın hata olabileceğini gösterecek bir orandır.
Yapay Zekâ Dil Modelleri Sağlıklı Bir Şekilde Arama Motoru Olarak Kullanılamaz Mı?
Yapay zekâ dil modelleri, tek başına sağlıklı bir şekilde arama motoru olarak kullanılamaz. Ancak yapay zekâ dil modellerini arama motorlarından elde edilen sonuçları pekiştirmek ya da daha iyi anlamak için bir yardımcı olarak kullanabilirsiniz. Özellikle de arama yaptığınız konu hakkında değişik yorumlamalar gibi ilginç verilere ihtiyaç duyuyorsanız yapay zekâ dil modelleri arama motoru yardımcısı olarak kullanılabilir.